Gezond eten begint hier...

28-01-2015 14:47

Natuurlijke ingrediënten

De voeding van tegenwoordig zit vol verborgen suikers, synthetische zoetstoffen, chemische middelen zoals kunstmatige kleurstoffen, bewaarmiddelen, gemanipuleerde vetten en transvetten, geraffineerde koolhydraten... Door de ingrijpende bereidingsprocessen gaan de waardevolle voedingsstoffen verloren.  Kijk maar eens in de supermarkt als je iets uit de rekken neemt hoeveel van bovenvermelde stoffen er effectief inzitten.

Natuurlijke producten bevatten daarentegen belangrijke voedingsstoffen die door ons lichaam herkend worden. Het is van het allergrootste belang dat we de (over)bewerkte industriële voeding weer gaan vervangen door natuurlijk voedsel.

Dagelijkse aanbeveling:

• 40% kcal uit koolhydraten, vooral uit groenten en fruit.

• 25% kcal uit eiwitten, vooral uit vis en vlees.

• 35% kcal uit vet, vooral enkelvoudige vetzuren, zeer bekende bron van enkelvoudige vetzuren is olijfolie.

Juiste voedselcombinaties

Iedere voedingsgroep wordt door een specifiek enzym afgebroken in ons lichaam. Als je alles door elkaar gaat eten, dan zorg je voor verwarring in dit systeem. Kies daarom voor 1 soort voedsel en combineer dat
met groenten of fruit. Dus vlees OF vis OF kaas OF aardappelen met groenten.

Het resultaat is dat je buik niet opgezwollen zal zijn, je maag is niet overladen met voedsel, er is geen gisting van voedsel in je darmen, je voelt je niet slaperig (denk maar eens aan het gevoel dat je hebt na
op restaurant te zijn geweest), je bent fitter en energieker.

Wat ook een voordeel is, is dat de voedingsmiddelen zich minder snel gaan omzetten in vet. Dit gebeurt eerder met voedingsmiddelen die niet goed verteren. Je hebt ook meer energie omdat je lichaam de voedinsmiddelen
beter verteert en alle nodige voedingsstoffen dus uit je voeding kan halen.

Goede voedselcombinaties:

• Eiwitten (vlees of vis of kaas) +  groenten

• Koolhydraten (aardappelen, brood, pasta, rijst, granen, linzen, bonen) + groenten

• Lichte kazen + fruit

Slechte voedselcombinaties:

• Eiwitte + koolhydraten

• Groenten +  fruit

• Koolhydraten +  fruit

• Proteïnen+  fruit

Gebruik goede vetten

We weten allemaal dat we niet te veel vetten moeten gebruiken, maar we hebben ze wel nodig. We gebruiken hiervoor best enkelvoudige verzadigde of onverzadigde vetten.

Verzadigde vetten zijn stevig bij kamertemperatuur.

• Dierlijke verzadigde vetten (boter, kaas, room):  daar eet ik persoonlijk niet veel van, maar als je
echt boter wil eten, kies dan wel voor "goede" boter en niet voor margarine.

• Plantaardige verzadigde vetten zoals kokosolie & palmolie zijn ideaal om in te bakken en te
frituren.

Onverzadigde vetten zijn goede vetten en kunnen zelfs helpen je cholesterolniveau te verlagen.

• Enkelvoudige onverzadigde vetten (olijfolie, avocado-olie, veel notenoliën, olijven): Deze vetten zijn vloeibaar bij kamertemperatuur.

Omega 3-vetzuren vind je vooral in lijnzaadolie, walnootolie, walnoten, vette vis, koolzaadolie, tarwekiemolie,... Omega 6-vetzuren vind je dan eerder in zonnebloemolie, maïsolie, sesamolie & sojaolie. Die vetten worden veel gebruikt door de voedingsindustrie omdat die goedkoper zijn dan omega 3. Kies dus liever voor Omega 3 dan voor Omega 6.

Vanaf morgen post ik hier regelmatig een recept...