Cradle to cradle collectie JBC

12-10-2014 14:55

JBC lanceert als eerste Belgische kledingketen een Cradle to Cradle collectie. Deze collectie is een eerste stap in JBC's langetermijnplan om kleding te ontwikkelen waarbij alle gebruikte materialen zonder kwaliteitsverlies opnieuw gebruikt kunnen worden. De unieke REVIVE-lijn bestaat uit kleding voor de recreatieve sporter. Bekende Belgische atleten, zoals Sven Nys en Kim Clijsters, zijn het gezicht van dit project. 

"JBC stelt als familiebedrijf de mens centraal. Duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen is heel belangrijk voor ons", licht CEO Bart Claestoe. "Alles draait om het evenwicht tussen sociale belangen, het milieu en financieel economische resultaten, ofwel de drie P's: people, planet, profit. Elke dag opnieuw onderneemt JBC de nodige acties om een ethisch verantwoord bedrijf te zijn.  Meer dan een jaar geleden besloten we om nog een stap verder te gaan: we wilden een collectie op de markt brengen die nog beter recycleerbaar is." Corporate Social Responsability (CSR) managerGriet Cattaert vult aan: "JBC is een trendsetter en innovator en Cradle to Cradle (C2C) past hier perfect in.  We zijn de eerste Belgische retailer die in dit verhaal stapt en daar zijn we uiteraard fier op." 

Cradle to Cradle?


Terwijl het huidige industriële systeem gebaseerd is op lineair produceren, met een levensloop van productie naar consumptie en afval, volgt de nieuwe C2C-collectie een kringloopsysteem. CSR manager Griet Cattaert: "Cradle to Cradle, letterlijk van wieg tot wieg, is een nieuw businessmodel met als streefdoel producten zo te ontwerpen dat ze van begin tot eind veilig,gezondrecycleerbaar én van hoge kwaliteit zijn. Het gaat om het sluiten van de materialenkringloop: produceren en consumeren zonder schade te berokkenen aan mens of milieu, en waar afval weer dienst doet als grondstof. Het is niet alleen de bedoeling om het minder slecht te doen, maar juist om het beter te doen: van eco-efficiënt naar eco-effectief."
 

"Dat is nodig want grondstoffen worden steeds schaarser en er is steeds meer afval en toenemende vervuiling. C2C onderscheidt zich van andere duurzaamheidsprogramma's omdat het niet enkel de negatieve impact wil reduceren, maar juist ook een meerwaarde wil creëren voor mens en milieu door kwalitatief goed ontworpen producten. De negatieve ecologische voetafdruk wordt omgezet in een positieve voetafdruk."